Peep Vainu õpetussõnad

26/11/2019

Peep Vain jagas 5. novembril Better You koolitusel isiklikke elukogemusi sel teemal, kuidas tema on suutnud läbi raskete õppetundide oma enesekindlust kasvatada.

Sissejuhatuseks rääkis Peep, et enesekindluse puudumine hoiab sind tegutsemast ning annab kesiseid tulemusi, kuna sa hoiad ennast tagasi ega anna endast parimat. Seega tasub enesekindlust arendada.

Tugeva enesekindluse alustaladeks on see, kui su rahaasjad on korras, tervis on korras ning sul on head ja toetavad lähisuhted.

Peebu 7 sammu enesekindluse suunas:

  1. Ole sina ise.

    Seda on sageli väga raske teha, sest soovime, et meid teiste poolt omaks võetaks. Olla teistest erinev nõuab meeletult julgust!
    Selleks, et olla sina ise, on vaja ennast kõigepealt korralikult tundma õppida. Selleks võib teha isiksuseteste, õppida tundma oma väärtusi, lugeda raamatuid, osaleda seminaridel, pidada päevikut, jagada teistega oma mõtteid ning küsida lähedaste käest enda isiksuse kohta tagasisidet.
    Enda parem tundmine aitab teha selliseid otsuseid, mis on sinu olemusega tugevamas kooskõlas.
    Raamatusoovitus: Stephen Covey “Väga efektiivse inimese 7 harjumust”.

     

  2.  Arenda endas välja suurem enesekontroll ja teadlikkus.

    Õpi iseenda mõttemustreid ja tundeid kõrvalt jälgima – see aitab sul ennast paremini juhtida. Kui tunned, et suudad ennast paremini kontrollida, annab see enesekindlust juurde. Teadlikkust aitab arendada mõtete välja kirjutamine.
    Õpi võtma isiklikku vastutust. Kui midagi halba juhtub, siis ära süüdista ei ennast ega teisi, vaid analüüsi olukorda ning mõtle, mida sellest õppida saaks ning mida saaks järgmisel korral paremini teha.
    Mida kiiremini sa õpid tervendama ja vabastama ennast oma negatiivsetest tunnetest, seda kiiremini saad sa kontrolli oma elu üle tagasi ja võid eluga edasi minna.
    Anna endast alati parim – nii ei saa sa vähemalt enda peale hiljem pahane olla, et piisavalt ei teinud.

  3. Disaini endale ihaldusväärne tulevik.

    Ainult sina ise saad oma tulevikku määrata. Parim viis omaenda tulevikku ennustada on seda ise luua. Selleks on vaja aga kõigepealt seda tulevikku ette kujutada. Unistamine annab sulle sihi ja enesekindluse. Anna oma unistustele võimalus!
    Kui sa sead ihaldusväärseid unistusi ja eesmärke ning viid neid ka täide, siis su enesekindlus tõuseb märgatavalt. See annab sulle tunde, et sul endal on võimalik oma käekäiku kujundada.
    Ära otsi enam vabandusi ja võta endale täielik vastutus!

  4. Ületa hirmud ning soorita pealtnäha võimatut.

    Enda hirmude ületamiseks on soovitatav teha pidevalt väikeseid julgustükke. Lõpuks viib see suurte eneseületusteni.
    Hästi suure enesekindluse annab põhjalik ettevalmistus. Kui miski peakski ebaõnnestuma, siis vähemalt sa ise tead, et oled endast kõik andnud.
    Tee positiivseid enesesisendusi. Kui keegi teine ei ole sind toetamas, siis ole vähemalt ise see, kes ennast toetab. Ütle endale valjult ning emotsionaalselt:
    “Jah, ma suudan!”
    “Ma saan hakkama!”
    “Ma meeldin endale!”
    “Ma olen tubli!”
    “Ma olen väga väärtuslik!”
    “Mulle meeldib minu….”
    Kui sa tunned ennast ebakindlalt, siis muuda enda kehaasendit: seisa sirgelt, õlad all ning rind avatud. Kehaasend mõjutab enesetunnet väga palju.
    Kui sa tunned hirmu, aga sellest hoolimata hakkad ikkagi tegutsema, siis tegutsemise käigus muutub hirm väiksemaks ning läheb lõpuks ise ära.

     

  5.  Tervenda mineviku haavad ning tee tööd oma varjuga.

    Harjuta andestamist ning aktsepteerimist.
    Teraapiatöö on siin suureks abiks – see aitab mineviku traumad ära lahendada, nii et juba toimunud sündmusi meenutades ei kerki enam üles negatiivseid emotsioone. Ära häbene abi küsida – kõigega ei peagi alati ise hakkama saama!
    Enda vari tähendab põhimõtteliselt seda, et kui sa näed midagi teistes, mis sind häirib, siis tegelikult oled sa selle sama omaduse iseendas alla surunud ja sa ei suuda seda aktsepteerida. Kui sa sellega ei tegele, siis see jääbki sind käivitama. Kui sa need teemad aga ära lahendad, siis lõpuks ei häiri sind ka teistes inimestes enam miski.
    Raamatusoovitus oma varjuga tegelemiseks: “The Dark Side of the Light Chasers” (Debbie Ford)

  6.  Teeni teisi inimesi omakasupüüdmatult ning kasuta nende tuge ja julgustust.

    Ole ise see inimene, kes teisi aitab ja toetab. Ole ise see tugi, mida sina teistelt sooviksid – siis tuleb see kõik ka sulle endale hiljem tagasi.
    Kui sa keskendud teiste inimeste teenimisele, siis kaovad hirmud ära.
    Tõuse endast kõrgemale ning laienda oma teadvust.
    Kui sa õpid oma meelt rahustama, siis sa muutud iseendast suuremaks ning tõused hirmudest kõrgemale. See võimaldab sul näha neutraalsemat ning suuremat pilti.
    Selle saavutamiseks võib näiteks mediteerida, teha joogat, teha hingamisharjutusi, pidada päevikut.

  7. Tõeliselt enesekindel inimene on rahulik ja lahke, ta aitab teisi ning ei suurusta ega uhkelda.

Autor: Argo Luigas