Mis on neuroturundus?

15/10/2016

Kas oled mõelnud, miks eelistad ühte brändi teisele, kui toode on tegelikult sama? Kaks kõige tuntumat koola tootjat on Coca-Cola ja Pepsi. Müüginumbrite poolest on Coca-Cola kõvasti edukam kui Pepsi. Kui küsida tarbijatelt, kumba kaubamärki nad eelistavad, tuleb enamasti vastuseks Coca-Cola, kuid pimeteste tehes maitseb väga suurele enamikule Pepsi rohkem. Kirjeldatud fenomeni saab väga lihtsalt selgitada neuroturundusega.

photo-1473425990767-8324e48b48b5

 

Meetodi avastamine ja uurimine on andnud meile uue mooduse turunduse ja müügi korraldamiseks – peame olema võimelised tekitama ostja ajus neurokeemilise muutuse. Teaduslikust vaatepunktist tähendab see inimeses bioloogilise muutuse provotseerimist, mille tulemusena ta sooritab ostu. Teooria võib kõlada keeruliselt, kuid püüame selle teha lihtsalt hoomatavaks: peamine eesmärk on panna klient ostma, selleks on vaja tekitada tema ajus keemilise seisundi muutus. Selle muutuse käigus peab ta suunama oma tähelepanu ja mõttetegevuse sinu pakkumisele, et tekiks emotsioon. Enamik inimesi eelistab Coca-Colat, hoolimata selle halvemast kvaliteedist, kuna brändiga seotud mõtted ja tunded domineerisid toote kvaliteedi üle. See tähendab, et Coca-Cola on suutnud rohkem mõjutada tarbijate ajutegevust ehk turundanud paremini.

Paljud turundajad kipuvad arvama, et nende töö on hästi tehtud, kui info on viidud kliendini. Sõnad, pildid ja videod võivad olla huvitavad, kuid kui nendega ei suudeta tekitada bioloogilist muutust, ollakse tegelikult vaid aega raisanud. Pelgalt huvitava või olulise informatsiooni edastamine ei too kaasa muutust. Hetkeajendil võib inimene selle õnge minna, kuid niimoodi ei saa endale lojaalset klienti – püsiv klient on aga iga müügiinimese unistus. Väga hea näide on fakt, et liigne kalorite tarbimine teeb meid paksuks, kuid ikkagi on palju ülekaalulisi ning rämpstoit väga populaarne. On selge, et see fakt ei tekita piisavat bioloogilist stimulatsiooni, et inimene muudaks oma käitumist.

Neuroturundus on väga efektiive meetod, kuna ajus tekkivaid muutusi ei saa inimene ise kontrollida ega teadvusta neid endale. See, et need aset leiavad ja toimivad, on kodeeritud meie geenidesse, DNA-sse. Neuroturunduse kasutamine on looduse ja inimloomuse enda kasuks tööle panemine. Kui viia ennast kurssi meetodiga ning seda õigesti rakendada, on klient sinu, pikaks ajaks.

Neuroturundus on paindlik meetod, millega saab uurida klientide eelistusi ning brändi lojaalsust ja panna tulemused enda kasuks tööle. Seda saab rakendada kõigi peal, kellel on tekkinud emotsioon ja arvamus kaubamärgi või toote kohta. Turunduse eesmärk on tekitada kliendis positiivset meeleolu ja luua midagi meeldejäävat – neuroturundusega on teaduslikult kindlaks tehtud, millest need ajendatud on. Igaüks saab teadustööde tulemusi enda vajadustele vastavalt ära kasutada, kohandades oma toodet või teenust ning turundustegevusi, mängides tarbijate alateadlike vajadustega.

Kuidas neuroturundus toimib?

Inimese käitumine ja harjumused on arenenud pika aja vältel ning tekkinud kohastumise tagajärjena. Meie käitumismustrid on kodeeritud geenidesse, me ei teadvusta omale alati, miks üht või teist teeme ning me ei suuda oma loomusega võidelda. Tänaseks päevaks on detailselt uuritud, mis ajendid on inimeste käitumise taga. Ajus toimuvate neurokeemiliste muutuste tagajärjeks on mingisugune tegu või emotsioon. Neuroturunduse eesmärk on tekitada bioloogilisi muutusi, mille tulemus on korduvad ostud.

Neuroturunduse meetodid mängivad inimese geenide koosluse peale. Meie DNA-sse on kodeeritud uudsuse märkamine keskkonnas, sest muutuste täheldamine aitab ellu jääda. Looduses jäävad samuti ellu isendid, kes märkavad enda ümber toimuvat, kohanevad sellele vastavalt ning kannavad edasi oma geene. Turunduses tähendab see, et tuleb silma paista – ellu jäävad ettevõtted, kes seda suudavad. “Tavalised” jäävad tagaplaanile, sulanduvad halli massi ja kaovad. Kui hulga roheliste õunte seas on järsku üks punane, märkab inimene esimesena seda punast ning võime kindlad olla, et just see jääb neile ka meelde. Mõtle nüüd sarnast olukorda turul – ettevõtted, kes suudavad olla “punane õun”, tekitavad ostjas emotsiooni ehk muutuse ning tänu sellele jäävad meelde. Sa ju ei tahaks olla osa kokku hajuvast hallist massist!

Vaid ühekordsest silmapaistmisest ei piisa. Kui soovid, et oleksid turul pikaajaliselt liidrite hulgas, pead olema jätkusuutlik ja tugev. Uudsus ja erilisus küll köidab tähelepanu ja teeb sind meeldejäävaks, kuid oluline on veel panna klient uskuma, et lisad tema ellu väärtust. Järjepidevalt midagi tähenduslikku ja inimese jaoks väärtuslikku luues kindlustad oma tootele või teenusele pika eluea.

Väga hea näide tootest, millel oli kõrge uudsus, madal väärtus ja lühike eluiga, on The Pet Rock (lemmikloomakivi). Kivi turundati kui lemmiklooma, kelle eest sa ei pea hoolitsema. Põhimõtteliselt müüdi lihtsalt kivi, mis oli pandud karpi ning mis osutus lühiajaliselt populaarseks. Kuigi toode võib tunduda jaburana, oli see midagi täiesti teistsugust ning just tänu oma jaburusele silmapaistev. Kontseptsioonid, mis tekitavad piisava tunde uudsusest, võivad võita turu tähelepanu, tõepoolest, kuid ei saavuta pikaajalist edu, sest ei tekita kliendile tunnet, et tema elule on lisandunud väärtus. Ühe korra silma paista on lihtne, kuid töötama peab selle nimel, et jätkuvalt teistest eristuda.

Lisaks geenidele, mis panevad meid uuendusi ja teistsugust märkama, on meil välja kujunenud ka instinkt järgida esile tõusnud liidrit. Liider on keegi, kelle puhul usume, et nende eeskuju aitab kaasa meie edukusele. Inimene on geneetiliselt kodeeritud omale liidreid valima ning neid alateadlikult järgima. Turunduses peab suutma panna inimese arvama, et sina oled liider, kes on võimeline nende eduvõimalusi suurendama. Kui suudad panna inimesed seda uskuma, on nad oma loomuse tõttu pea sunnitud sulle järgnema.

Mitte-kliendi saamine pikaajaliselt kliendiks on tegelikult väga lihtne – tuleb lihtsalt kasutada parimaid meetodeid. Kuna neuroturundus on teadusliku alusega, saad kindel olla, et saavutad sellega edu.

Sellest, kuidas kasutada teadust, et saada pikaaegseid ja lojaalseid püsikliente, saab täpsemalt teada 24. oktoobril toimuvast webinarist.

Registreeru juba varakult!