Kuidas saada üle negatiivsetest emotsioonidest

14/09/2014

balloons

On sul kunagi olnud tunne, et kõik kasvab üle pea ja sa ei soovi midagi muud, kui sulgeda end oma tuppa ning mitte kunagi oma nägu maailmale näidata? Enamikel juhtudel ei oska me põhjendada, miks tunneme üht või teist, ja püüame hoopis oma emotsioone ignoreerida. Kuid see ei toimi.

Me loodame, et halvad tunded ja negatiivsed emotsioonid lihtsalt kaovad. See ei ole aga lahendus probleemile. Kõige tähtsam on jõuda jälile, kuidas tunnetest ja emotsioonidest täielikult teadlikuks saada, neid analüüsida ja mõista. Lisaks tuleb uurida, mis on tunnete põhjustajaks ja kasutada seda infot endale rahuldustpakkuva käitumisviisi leidmiseks.

Kõik soovivad end hästi tunda. Mitte kellegi eesmärk ei ole olla haavunud, vihane või petetud, kuna sellised emotsioonid halvavad meid. Need tunded võtavad ära igasuguse motivatsiooni ja tahte tavaeluga jätkata. Sellest tulenebki lihtne soov kõiki halbu emotsioone ignoreerida, kuna kardame võimu, mida nad meie üle omavad. Negatiivsed tunded võivad samas ka abiks olla. Nad nõuavad meilt lahendusi ja tõukavad meid taaskord õnnetunde kogemise suunas, et saaksime oma igapäevaelu edasi elada. On neli viisi, kuidas inimesed oma emotsioonidega tegelevad. Esimene on vältimine. Me lihtsalt ei tee tunnetest välja ja käitume nii nagu alati. Teine on eitamine. Emotsioonide eitamine muudab nad hoopis tugevamaks. Nad nõuavad pidevalt tähelepanu, kuni toome nad fookusesse ja püüame nende põhjuseid välja selgitada. Kolmas on konkurents. Siin on tegemist võistlusega senise käitumisviisi ja uue vahel, mida konkreetne emotsioon dikteerib. Neljas on õppetunni saamine ja selle kasutamine. See tähendab õppimist, kuidas tundeid mõista ja saadud teadmisi õigete otsuste tegemisel juhistena rakendada.

See võib tulla üllatusena, kuid emotsioonid ei ole midagi, mida me omame. Pigem on need midagi, mida me ise endale loome. Tunneme end just nii nagu tunneme, kuna meie ise oleme emotsioonide allikad. Tihti ütleme, et kui saavutame seda või teist, kui saame selle või tolle, siis oleme õnnelikud. Kuid kui me ise oleme tunnete allikaks, siis ei vaja me tegelikult midagi erilist, et olla õnnelikud või rahul. Peame vaid otsustama olla rõõmsad selle üle, et oleme elus ja ümbritsetud inimestest, keda armastame ning mitte laskma end mõjutada negatiivsetest emotsioonidest.

Kuidas täielikult oma tundeid teadvustada?
  • Defineeri oma tegelik tunne. On see armastus, tänulikkus, valu, viha või depressioon? Võta see omaks. Näiteks võid valjult öelda, “Ma olen vihane” või “Ma olen pettunud”.
  • Püüa aru saada, miks sa üht- või teistmoodi tunned. Mis on selle põhjus? Vasta võimalikult detailselt.
  • Küsi endalt: “Mida ma tahan tunda? Miks ma tunnen just nii, nagu tunnen? Mis samme olen valmis astuma, et olukorda muuta? Mida sellest õppida saan? Mis on siinne õppetund?”.
  • Ole endas kindel, usalda end ja oma emotsioone. Pea meeles, et need on sinu enda tunded, Sina lõid need mingil põhjusel.
  • Proovi käsilolev probleem lahendada. Astu vajalikud sammud, et probleem või takistus, mis halbu tundeid tekitab, ületada.

Emotsioonid, mis sinu tähelepanu ja tegutsemist nõuavad: ebamugavus, hirm, valu, viha, frustratsioon, pettumine, süütunne, mitteadekvaatsus, ülekuhjumine, üksindus.

Emotsioonid, mis muudavad sind tugevaks ja pidurdamatuks:armastus ja soojus, tunnustamine ja tänulikkus, uudishimu, erutus ja kirg, otsuse- ja enesekindlus, paindlikkus, rõõmsatujulisus, vitaalsus, panustamine.

Iga tunne, nii halb kui hea, on kasulik, kui mõistad selle tähendust. Peaksid küsima, miks tunned üht- või teistmoodi, ja seejärel, kuidas saad tunda end paremini– mida selleks teha, mida muuta? Negatiivsetest emotsioonidest üle saamiseks on vaja vaid ausust ja valmidust aru saada, mida tegelikult tunned. Ja mis on selle aluseks. Tunnusta oma emotsioone, sest need aitavad elada õnnelikumat ja rahuldustpakkuvamat elu.

Wealth Forum Women – ainult 1000 naisele!