7 kriitilist viga, miks 90% ettevõtetest läbi kukub, ja kuidas neid vältida

07/10/2016

Oktoober on ettevõtluskuu ja seetõttu korraldasime 3. oktoobril veebiseminari teemal „7 kriitilist viga, miks 90% ettevõtetest läbi kukub.” Ettevõtjate vigadest rääkis Luku-Experti asutaja ja omanik Kaido Sõmer, kes on saavutanud ettevõtlus- ja finantsvabaduse ning kellel on mitu ettevõtet. Nii võib ta suure osa aastast näiteks reisimisele keskenduda. Ka veebiseminari tehes asus Kaido tegelikult USA-s Las Vegases.

photo-1473187983305-f615310e7daa

Mis vigu ettevõtted sageli teevad?

1. Kokkulepped pole paigas

Suurim viga, mida ettevõtlusega alustades tehakse, on see, et omanikud ei sõlmi konkreetseid kokkuleppeid ning ei tee neid selgelt ja arusaadavalt ka töötajatega. Sageli ei ole paigas ettevõtte struktuur. Kes kellele allub? Kes mida teeb? Kes mille eest vastutab? Kes on asendaja? Samuti pole pahatihti kokku lepitud rahade jagamine. Pane ettevõtte struktuur paika! See määrab ära, kes on ülemus ja kes alluv ning millised on vastutusalad. Näiteks: üks omanik on juht, teine müügijuht, kolmas arendusjuht jne. Määra vastutajatele haiguse või puhkuse jaoks asendajad. Ka tasustamine tuleb kokku leppida. Määra kindlaks ajad, mille aja jooksul ei maksta palka (nt 3 kuud) ja mis edasi saab.

2. Liigne keskendumine tootele ja teenusele või administratiivsetele tegevustele

Ettevõtjad unustavad ära, et fookus peaks olema kliendil. Toode on oluline, kuid raha tuleb tavaliselt ikka müügist. Ettevõtted keskenduvad liialt palju tootele ja/või teenusele. Nende ajakasutus jaguneb tavaliselt nii: 60–70% tootele või teenusele, 20% administratiivsetele tegevustele ja 10% turundusele/müügile. Edukad ettevõtted toimivad aga teisiti. Sa peaksid pühendama 60–70% müügile ja turundusele, 20% tootele või teenusele ja ainult 10% administratiivsetele tegevustele.

3. Vale turunduslik lähenemine

Kas sa lahendad oma toote-teenusega mõnda kliendi probleemi või soovi? Näiteks mobiili vahetatakse kahel põhjusel: probleemi korral (telefon on katki) või soovi rahuldamiseks (tahetakse uut telefoni, sest see meeldib rohkem). Paku toodet-teenust innovaatiliselt, vastasel juhul pead müüma kõige odavamalt. Sa tahad, et klient tuleks sinu juurde, sest sul on midagi teistsugust ja uudset. Katseta väikeste asjadega. Enne kui alustad, testi toodet-teenust lähedaste peal. Küsi, kas nad kasutaksid seda ja mis hinnaga. Testi alati koos hinnaga, sest on oluline, et inimene oleks valmis selle hinnaga ka ostma. Müü ja turunda inimestele neile arusaadavas keeles ja ära keskendu 3%-le turupotentsiaalist. Hari inimesi, kes sinust ei tea või sinu toote-teenuse vastu huvi ei tunne – nii oled esimene, kes neile meelde tuleb, kui neil sinu toodet-teenust vaja läheb.

4. Ettevõtjad ei oska oma aega planeerida

Ettevõtjad keskenduvad tihti valedele asjadele, sest nad tegelevad liialt paljude ülesannetega. Mõtle läbi, kas on asju, mida sa tegelikult tegema ei peaks, mida sa ei armasta teha või milles sa hea ei ole. Kasuta Pareto meetodit, kus 20% ajast, millele pühendud, toodab 80% tulemusi. Paljud ettevõtjad toovad põhjenduseks, et neil pole raha ülesannete delegeerimiseks kellelegi teisele. Arvuta välja, kui palju kulutaksid, kui sa kedagi palkad, ja mis see maksma läheb, kui seda ise teed. Leia oma tunnihind ja vaata, kas sa saad alla selle palgata kedagi, kes töö sinu eest ära teeb. Niikaua, kuni saad kaasata välispartnereid, ei ole mõistlik töötajaid võtta. Neile peaks andma nii palju kohustusi, et see kataks töötundide arvu. Kui need ülesanded seda aega ei täida, siis teed juba vea.

kaido-webinar-snapshot-2

Webinar Kaido Sõmeriga.

5. Klientide puudumine ehk müügi fookus on paigast ära

Ettevõtjad ei mõtle korralikult läbi, kuidas kliente teenindada ja hoida. Selle asemel keskendutakse rohkem uute klientide leidmisele. Tegele olemasolevate klientidega – uusi on tunduvalt kallim saada. Jälgi, et sa ei keskenduks ainult uute klientide otsimisele. Tunne kliendi vastu huvi. Kuidas tal läheb? Mis talle meeldib jne. Müügiedu saadab neid, kes on kõige aktiivsemad suhtlejad ja teenindavad kliente kõige paremini. Lahenda kliendi probleemid ja täida tema soovid.

6. Kasum puudub või on nõrk

Ettevõtted müüvad liiga odavalt ja konkureerivad hinnaga – nii ei saa inimesi palgata ja kasvada. Kõik ettevõtted ei saa olla säästumarketid. Kui alustad, siis tee seda pigem uute toodetega ja väikeste kogustega. Leia need tooted, mis toovad 80% raha, aga nõuavad 20% tegevust (müüki). Alusta toote või teenuse müüki ühel turul, et saada kätte oma vitsad. Tööta välja oma mudel. Kõigepealt pane mudel tööle ühel turul, et sul tekiks kasum, ja alles siis hakka keskenduma teisele turule. Ettevõtjad, kellel ei ole kogemusi teise turuga, peaksid kaasama partneri, kes tunneb kohalikku turgu. Ära proovi korraga teha liiga palju.

Jälgi numbreid! Kujuta ette, et kaks võistkonda mängivad korvpalli, kordagi tabloole vaatamata. Kust nad siis teavad, kuidas neil läheb? Kas nad peaksid muutma taktikat, et asjad paraneksid jne.

7. Ettevõtja ütleb, et ta teab kõike

Tihti on nii, et ettevõte ei arene, sest ettevõtja ise ei arene. Ta on kinni vanades harjumustes, tehes ikka ja jälle samu vigu. Sa ei saa lahendada probleeme sama mõtteviisiga, mis selle olukorra tekitas. Pareto 20/80 reegel kehtib ka siin: 20% õigetest otsustest toob 80% tulemusi. 80% tegevustes on ilmselt midagi, mis töötab sinu vastu. „Kui sina ettevõtjana ei arene nii, nagu areneb ühiskond, siis ei arene ka sinu ettevõte!” ütleb Kaido Sõmer. Kui sa avastad, et sinu ettevõttes on probleeme, siis arvatavasti on see sinu sisemaailma projektsioon. Sina ettevõtjana lood ise seda reaalsust. Käi koolitustel, mis on seotud isikliku arenguga. Lisaks peaksid oma tervist jälgima. Kui su tervis on kehv, siis edeneb ka äri halvasti. Õpi nendelt, kes on sel alal juba midagi saavutanud. Õpi praktikutelt, mitte teoreetikutelt. Lisaks otsi endale mentor ja kasuta coach’i (treeneri) abi.

Vaata Kaidoga toimunud webinari kordust SIIT

Autor: Liina Rukki