Kas 2020 tuleb ka sinu seni parim aasta?

18/12/2019

Võime taas vaid rõõmustada, et meiega liitus enda teadmisi jagama Better You seminaril publikult ainult kiidusõnu saanud Eric Edmeades! See webinar ise pälvis samuti väga palju positiivset tagasisidet. Eric jagas ka seekord hulgaliselt kasulikke nõuandeid ja nippe. Webinaril oli täpsemalt juttu sellest:
– Millised on mõned põhilised tõekspidamised, mis aitavad luua erakordset läbimurret.
– Kuidas muuta võimatu võimalikuks.
– Kuidas muuta oma harjumusi.
– Kuidas hoida sisemist motivatsiooni.

Kui sul ei õnnestunud webinari reaalajas jälgida, soovitame seda kindlasti järele vaadata SIIT.

 

Miks on üldse oluline oma järgmist aastat planeerida?

– Mida vanemaks sa saad, seda kiiremini hakkavad aastad mööduma. Kui sa ise teadlikult oma elu ei kujunda, siis saabki elu ühel hetkel lihtsalt läbi ning unistused jäävadki täitmata. Seetõttu tuleb hakata nendest aastatest rohkem välja võtma. Elu on liiga lühike.

Miks enamik inimesi ebaõnnestub oma ideaalset elu luues?

Põhjuseks on tühimik evolutsioonis. Me oleme arenenud ellu jäämiseks looduses. Tänapäevane elukeskkond on aga väga erinev sellest, millises keskkonnas elamiseks me välja arenesime. See erinevus ongi kogu kurja juur.

Meil on terve hulk automaatseid reageeringuid, mis aitavad meil raskete aegadega toime tulla. 

Inimesed liiguvad tihti valele rajale, sest mingid harjumuslikud automaatsed käitumismustrid on meid ekslikult juhtinud. Probleem on aga selles, et tehtud vigade sümptomid hakkavad avalduma alles siis, kui oleme sellel valel rajal juba omadega täiesti ummikusse jõudnud. Väga oluline on sellistesse olukordadesse teadlikkust luua, et mitte olla lihtsalt autopiloodil, ning haarata juhtohjad jälle enda kätte tagasi. 

Ebaõnnestumine tuleb ka sellest, et tahame kohe liiga suuri muutusi väga kiiresti. Vahel tuleb tähelepanu pöörata pealtnäha hoopis väga väikestele muudatustele.

Kui me teeme oma otsustes ja uskumustes kasvõi väga väikeseid muudatusi, võime sellega pikas plaanis saavutada tohutult suuri edusamme. Väga suure mõjuga on näiteks see, kui sa suudad otsustamise hetke tuua teadlikkust oma automaatsetest käitumismustritest – see võimaldab sul teha teistsuguseid otsuseid ja valikuid.

Erakordse elu loomiseks on muutusi vaja teha väga väikesel tasandil – käitumises, uskumustes ja tõekspidamistes – ning seada need üles selliselt, et nad juhiksid meid ise automaatselt meie soovitud elu suunas.

Sisemiste muutuste puudus on aga selles, et välistes tulemustes nad sageli alati kohe ei kajastu.

Muutuste loomisel tekivad tavaliselt mõningad takistused.

Üheks nendest on meie enda uskumused. Mõne uskumuse puhul piisab muutuse tegemiseks sellest, kui sa hakkad muutuse võimalikkusesse vaid veidikene rohkem uskuma. Hakkad muutuse võimalikkust uskuma siis, kui saavutad veidikene edu positiivsemas suunas. Usk hakkab aja jooksul tasapisi suurenema.

Tähtis on need piiravad uskumused tuvastada ja hakata neid muutma. Mõnda uskumust saab muuta kohe, mõnda aga järk-järgult, tehes väikeseid edusamme. Kui sa hakkad sellesse uskuma, on igasuguseid esilekerkivaid takistusi palju kergem ületada.

Kuidas muuta võimatu võimalikuks?

“Kui paljud teist on teinud midagi sellist, mida te kunagi uskusite, et see pole teie jaoks võimalik?”

Kuigi me teeme iga aastaga järjest rohkem asju, mida kunagi pidasime võimatuks, läheb illusioon sellest, et minu jaoks pole see võimalik, mingil põhjusel järjest tugevamaks. Tegelikult ei olegi hea, kui sa saad kõik korraga kätte. Mõtle, kui sul oleks kohe praegu kõik olemas, mida sa kunagi soovinud oled – elu muutuks siis uskumatult igavaks! Väga suur osa rahulolutundest tekibki sellest, kui sa püüdled millegi poole, näed kõvasti vaeva ja siis lõpuks saavutad selle. 

Millegi “võimatu” reaalsuseks muutmine on justkui mäkke ronimine. Sa pead lihtsalt tegema ühe sammu teise järel, kuni lõpuks tippu jõuad. Väga oluline on vahepeal ka vaadet nautida ja mitte ainult tippu jõudmisele keskenduda. Elust rõõmu tundmise saladus peitub teekonna nautimises.

Kui sa soovid “võimatut” saavutada, siis retsept peitub selles, et hakata lihtsalt otsima tõendusmaterjali selle kohta, et äkki on see ikkagi võimalik. Mida rohkem sa tõendusmaterjali leiad, seda rohkem hakkad oma unistuste võimalikkusesse uskuma. Ent see ei juhtu üleöö. Usk hakkab suurenema järk-järgult ja kui usk suureneb, hakkab muutuma see, kuidas sa maailma tajud, mis muudab omakorda seda, milliseid otsuseid sa teed. Otsused hakkavad mõjutama seda, mismoodi sa tegutsed, tegutsemine mõjutab seda, milliseid tulemusi sa saad, mis suurendab jällegi eneseusku. Suurenenud eneseusk hakkab jällegi mõjutama seda, kuidas sa tegutsed jne.

Võti on aga selles, et tuleb lihtsalt kuskilt pihta hakata.

Ära ole klammerdunud ainult tulemuse külge – naudi ka teekonda!

Kõigepealt tuleb muuta sisemaailma ning seejärel hakkab muutuma ka välismaailm.

Kui sa kedagi imetled, hakkad sa automaatselt üle võtma tema käitumist ning uskumusi. Imetle õigeid inimesi ja kui vähegi võimalik – veeda nendega palju aega koos! Kui sa näed, et keegi teine suudab midagi saavutada, hakkad sa ka ise selle võimalikkusesse uskuma. 

Tahtejõu najal on väga raske pikalt midagi saavutada – see on võimalik ainult lühiajaliselt. Sinu isiksuse muutumine on see, mis annab püsivaid tulemusi ning pakub sulle sellist elu, mida sa soovid.

Kui sa hakkad oma uskumustes viima sisse väikeseid muutusi, siis pöördub su enesehinnang tõusuteele, väärtusetunne kasvab, enesekontroll suureneb ning lõpuks saavutad kontrolli kogu oma elu üle. See kõik algab aga väga väikestest muudatustest. Suurim viga, mida inimesed teevad, on see, et nad tahavad kohe ühekorraga kõik ära muuta. See on tegelikult protsess.

Kuidas luua oma parimat aastat?

Küsi endalt: “Mis peaks järgmisel aastal juhtuma ja täide minema, et sellest saaks minu elu parim aasta?”

Selleks, et luua enda parimat aastat, on oluline väga hästi teada, mida sa üldse tahad!

Kui sa keskendud sellele, mida ei taha, siis see aitab sul küll alustada, kuid see ei aita elus oma suunda leida. See, mida sa tõeliselt tahad, ei pruugi sind alguses alustama sundida, kuid see annab sulle suuna. Kasuta neid mõlemat vastavalt olukorrale.

Küsi endalt: ”Milline inimene sa olla sooviksid? Kelleks sa saada tahad? Kuidas sa elada soovid? Keda sa aidata soovid? Kui palju raha sa tahad?” Raha lihtsalt võimendab seda, kes sa tegelikult oled! Mida selgem su visioon on, seda kergem on esile kerkivaid takistusi ületada!

Kuidas oma unistuste elu planeerida?

Küsi endalt parem kõigepealt: “Milline inimene peaksin ma olema, et saavutada seda, mida ma soovin?” See on palju olulisem.

Sinu emotsionaalne seisund mõjutab seda, kuidas sa maailma näed! Mis see emotsioon üldse on? See on kombinatsioon kemikaalidest, mida sinu enda keha toodab. Need kemikaalid panevad meid teatud viisil tundma ning need kemikaalid arenesid evolutsiooni käigus välja selleks, et paremini rasketel aegadel hakkama saada. Nüüdseks on nende otstarve aga aegunud ning need ei toimi enam tänapäevases maailmas. Kui sa lased oma kehas olevatel kemikaalidel muutuda negatiivseks, muutub ka taju maailmast negatiivseks – see on ellujäämismehhanism. 

Sinu emotsionaalne seisund mõjutab seda, kuidas sa olukordi näed ning neile reageerid. Seetõttu on esialgu palju olulisem keskenduda oma olemusele kui millegi tegemisele. Meie emotsionaalne seisund on meie enda vastutada. Õnnelikkus on sisetöö!

Kuidas seda siiski teha?

Seisundit saab kiiresti muuta, kui küsida endalt kvaliteetsemaid küsimusi. Näiteks:

  • “Mille üle ma oma elus hetkel tänulik olen?”
  • “Mille suhtes olen ma hetkel väga kirglik?” 
  • “Keda ma armastan ning kes armastab mind?”

Need küsimused juhivad seda, millele me keskendume. Kui sa hakkad oma tähelepanu juhtima, siis sellega hakad mõjutama seda, milliseid kemikaale su keha toodab. See omakorda mõjutab, kuidas sa ennast tunned, kuidas sa maailma tajud ning taas – milliseid kemikaale su keha toodab. Tekib tsükkel.

Õpi ise oma õnnetunnet mõjutama, et su õnnetunne ei sõltuks ainult välistest teguritest.

Esimene asi, mida teha, et sul oleks imeline järgmine aasta – saa oma enesetunne korda! Selleks hoolitse oma füsioloogiliste vajaduste eest: hinga korralikult, toitu tervislikult, joo palju vett, liigu mõõdukalt. Kui keha töötab efektiivselt, siis ka enesetunne paraneb märgatavalt.

Ehk siis muuda seda, millele sa keskendud, ning hoolitse oma keha eest ja alles siis hakka mõtlema sellele, mida teha.

Kuidas muuta oma harjumusi?

Sinu keha teeb paljusid toiminguid täiesti automaatselt. Väga palju asju meie elus on sellised, mida me vahel saame ise kontrollida, aga vahel võtab keha kontrolli ise üle (nt hingamine).

Looduses oleks olnud nii, et kui su keha oleks teinud midagi, mis oleks sulle väga halvasti mõjunud, oleks su keha selle tegemise kohe lõpetanud.

Nüüd elame aga võrdlemisi turvalisel ajal. Kui me nüüd midagi teeme, siis ei pruugi see kohe halbu tagajärgi anda (tulemused tekivad pika aja jooksul) ja nii võime väga kergesti harjutada endale sisse halbu harjumusi (nt ülesöömine, ebatervislike asjade söömine). Meie ülesanne on need halvad harjumused tuvastada ning neid muuta.

Selleks tee endale kõigepealt selgeks:

  1. Millist elu sa tahad?
  2. Kelleks pead sa saama, et sellist elu saavutada?

Kui see on selge, on harjumusi palju kergem muuta, sest meie minapilt on muutunud.

  1. Hakka tegutsema, kasutades lühiajalist tahtejõudu.
  2. Mõõda oma tulemusi – kui hakkad nägema positiiveid tulemusi, siis muutub käitumine automaatseks.

Kui teha väikeseid muudatusi kõige madalamal tasemel (uskumused, tõekspidamised, harjumused, identiteet), siis see on tegelikult see, kus transformatsioon toimub.

Meil on 15 baasvajadust, mis peavad olema igal juhul täidetud, ja kui sa neid vajadusi ise ei rahulda, siis võtab keha juhtohjad üle ning hakkab ise neid vajadusi rahuldama, ükskõik mis moel (positiivselt või negatiivselt). Selleks, et saavutada, mida sa soovid, peavad need vajadused olema rahuldatud. Seega on oluline neid vajadusi ise teadlikult ja positiivsel moel rahuldada.

Transformatsioon on kuhjuv protsess. Seega on tõeliseks muutuseks vaja panustada pidevalt pika aja vältel.

Tervis on kõige alustalaks. Selleks, et hakata oma unistuste elu looma, peab vundament (tervis) olema tugev.

Mõnedele inimestele ei meeldi, kui sina ennast arendad, sest see tuletab neile pidevalt meelde, et nemad ju ei arenda ennast, ja siis nad üritavad sind pidurdada, et ennast mitte kehvemana tunda. Seetõttu on oluline ennast ümbritseda teiste edasipürgivate ja toetavate inimestega.

Kuidas hoida sisemist motivatsiooni?

  • Osa sellest tuleb teadmisest, mida sa tõeliselt tahad, ning seda visiooni tuleb hoida pidevalt silme ees. 
  • Sa pead uskuma, et see on tõepoolest võimalik.
  • Kui sa kohe ei usu, siis alguses piisab kasvõi sellest, kui hakata otsima tõendusmaterjale selle kohta, et see võib olla võimalik.
  • Ära mõtle ainult sellele, mis võib valesti minna, proovi ka uskuda unistuste võimalikkusesse.
  • Muuda oma fookust!
  • Elus juhtub kõik alati sinu heaks, mitte sinu vastu! Kõik saab korda!

Kuidas valida see õige, kui on nii palju asju, mille vahel valida?

  • Keskendu oma suuremale eesmärgile. Küsi endalt: “Kas see võimalus aitab mind sellele eesmärgile lähemale või mitte?”
  • “On see võimalus minu tõekspidamistega kooskõlas?”

Mida teha siis, kui tekivad takistused?

  • Ära unusta, et elu juhtub alati sinu heaks, ka siis, kui sulle tundub, et mitte. See takistus sunnib sind arenema ja saama selliseks inimeseks, kes suudab seda saavutada.
  • Mõnikord tekivad takistused selleks, et sa leiaksid teise tee või siis saaksid piisavalt tugevaks, et see uks ise lahti tõmmata.

Lõpetuseks: 

Aeg lendab väga kiiresti, seega loo oma järgmist aastat väga teadlikult. Mõtle, kes sa tahad olla ning kelleks pead sa saama, et luua endale suurepärane aasta ja miks ka mitte kogu ülejäänud elu. Ning alusta kohe!

Autor: Argo Luigas

Kui webinar jäi vaatamata:

Vaata Eric Edmeades'i webinari salvestust kohe siit